Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se
22. 4. 2024
Heslo, kterým jsem se řídila celou soutěž. Ale dopadlo to jinak.
Ráno 22. dubna 2024. Žlutá dvoupatrová vila vedle krajského úřadu. V zahradě za rododendronem stojí kovový jelen. Vcházíme. Je to veliký dům. Do patra vedou točité schody, ale tam nejdeme. Je to bludiště, ale já už jsem tu byla. Do zimní zahrady trefím.
Do Č. Budějovic mě a Elišku dovezla paní Lacinová. Ta vila je Dům dětí a mládeže. Jdeme sem na biologickou olympiádu. Zahájení proběhlo v zimní zahradě. Rozdělili nás na 2 skupiny, každá šla do jiné místnosti. Olympiáda se skládala ze tří částí: z teoretické (vědomostní test), praktické (práce s mikroskopem) a poznávačky. Nejdříve jsme šli psát testy. Měli jsme na ně 45 minut. Při první otázce jsem si už říkala, že budu poslední, protože jsme z popisu měli poznat svaly, což jsme se ve škole ještě neučili. Ale na další otázky jsem už dokázala odpovídat (už také proto, že jsme měli většinou na výběr). Odpovídali jsme na otázky, jak se nazývají živočichové, kteří se živí rostlinami, kteří se živí lovem a kteří rozkládají jiné organismy. V jiné otázce jsme měli poznat čolka, skokana a ropuchu a přiřadit jejich vajíčka. Jinde jsme měli článek o kopřivě a měli jsme vybrat správnou možnost (např. Původním stanovištěm kopřivy je / není lužní les). Jinde jsme měli napsat 3 přizpůsobení pomáhající bobrovi v životě ve vodě. V jiném úkolu jsme měli obrázky orseje jarní, sasanky hajní, bleduli jarní a dymnivky duté a jejich kořenů a měli jsme přiřadit jméno, kořen a název kořene k obrázku (např. sasanku hajní – obr. B, kořen sasanky – a, název kořene – oddenek). Po testech skupina, kde jsem byla já, šla mikroskopovat (ta druhá šla na poznávačku). Mikroskopovali jsme larvy pakomára. Měli jsme je nakreslit a popsat. Myslím, že v DDM mají mnohem lepší mikroskopy, než ve škole u nás. Po 45 minutách se skupiny prohodily. Měli jsme poznat 20 rostlin a 20 živočichů. Z rostlin to byly např. kokořík mnohokvětý, brslen evropský, smrk ztepilý, jasan ztepilý, jaterník podléška, kapraď samec, kostival lékařský a jiné. Ze zvířat např. medúzka, listonoh, sršeň obecná, krtonožka obecná, potápka roháč, puštík obecný, mlok skvrnitý a ježek (toho tam měli živého). Po návratu do zimní zahrady jsme se dozvěděli správné řešení. Pak už jen 32 soutěžících čekalo na výsledky. Vyhlašovalo se odzadu. Kdo získal víc než 60% z celkového počtu bodů (nad 106 bodů), dostal list úspěšného řešitele. Když se dostali k 15. místu, začala jsem se obávat, že mě přehlédli. Vyhlašovali 10. místo. Začínalo mi to být divné. Když se dostali k pátému místu, říkala jsem si „To není možné“. Četli 4. místo. Pak 3. Opravdu mě nevynechali? Vyvolali už 2. místo a mé jméno se stále neozvalo. „Jsi první, já ti to říkala,“ řekla Eliška. „A první místo s počtem 143,5 bodu získává Anna Pávková, Základní škola Nové Hrady!“ oznámila vyhlašující paní.
Nemohla jsem tomu uvěřit.
„Ta nervozita,“ usmála se jedna paní porotkyně, hledíc, jak se mi třese ruka. Sotva jsem se dokázala podepsat. Ani nevím, proč jsem najednou byla tak nervózní. Celou dobu jsem byla naprosto klidná. „Není důležité vyhrát, ale zúčastnit se.“ Ale při vyhlášení jsem najednou začala být tak nervózní, jako ještě asi nikdy. Přijela jsem se zúčastnit, ne vyhrát. Ale ta druhá podmínka se už nesplnila.
Anna Pávková
jiho eský kraj_58_OKD.xlsx (ddmcb.cz)