Výzva č. 02_18_063 – Šablony II – mimo hlavní město Praha
Výzva č. 02_18_063 – Šablony II – mimo hlavní město Praha
Cílem výzvy je podpořit mateřské, základní a základní umělecké školy a školská zařízení pro zájmové vzdělávání (střediska volného času, školní družiny a školní kluby) formou projektů zjednodušeného vykazování.
Aktivity jsou zaměřeny na osobnostně profesní rozvoj pedagogů prostřednictvím dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků, vzájemného setkávání a sdílení zkušeností pedagogů a odborníků z praxe, na pomoc školám a školským zařízením pro zájmové vzdělávání při společném vzdělávání dětí/žáků/studentů, a to možností personálního posílení o školního asistenta, školního psychologa, speciálního pedagoga, sociálního pedagoga, příp. chůvu v mateřské škole. Dále jsou podporovány extrakurikulární aktivity, spolupráce s rodiči dětí a žáků, kariérové poradenství žáků a aktivity rozvíjející metody výuky s využitím ICT.
Vybrané aktivity pro základní školy
Personální podpora
2.II/1 Školní asistent
Cílem této aktivity je poskytnout dočasnou personální podporu – školního asistenta základním školám. Aktivita umožňuje vyzkoušet a na určité období poskytnout větší podporu zejména žákům ohroženým školním neúspěchem. Školní asistent poskytuje podporu pedagogovi při administrativní a organizační činnosti učitele ve vyučování i mimo vyučování, podle potřeb pedagoga školní asistent zajišťuje i podpůrné administrativní a organizační činnosti.
Extrakurikulární a rozvojové aktivity ZŠ
2.II/17 Klub pro žáky ZŠ
Varianty aktivit:
a) čtenářský klub (tato aktivita podpořena); b) klub zábavné logiky a deskových her; c) klub komunikace v cizím jazyce; d) badatelský klub; e) klub občanského vzdělávání a demokratického myšlení
Cílem aktivity je realizace klubu pro žáky základní školy. Aktivita má formu volnočasové aktivity a vede k rozvoji klíčových kompetencí žáků. Takto získané znalosti, dovednosti a kompetence se také promítají i do povinné složky vzdělávání žáka. Aktivita umožňuje vedle rozvoje žáků i profesní rozvoj pedagogických pracovníků. Klub bude zřízen pro podporu žáků v jedné z výše uvedených variant aktivity (a, b, c, d, e). Klub je možno zřídit pro nejméně šest žáků základní školy.
Varianty aktivity:
Tři pilíře činnosti čtenářského klubu:
- Žáci si přímo v klubu čtou knihy dle svého výběru (tzv. dílna čtení, cca 10 až 20 minut dle úrovně čtenářů).
- Žáci si doporučují knihy navzájem (součástí každého klubu je rozhovor o domácí četbě, případně o četbě v rámci klubu).
- Žáci odcházejí s knihou domů (tj. půjčí si ji z klubové knihovničky, případně pokračují v rozečtené knize).
V. Aktivity pro školní družiny a školní kluby
Osobnostně sociální a profesní rozvoj pedagogů ŠD/ŠK
2.V/4 Vzdělávání pedagogických pracovníků ŠD/ŠK – DVPP v rozsahu 8 hodin
Vzdělávání bude probíhat formou absolvování vzdělávacího programu akreditovaného v systému DVPP. Cílem aktivity je podpořit profesní růst pedagogických pracovníků pomocí dlouhodobého vzdělávání a průběžného sebevzdělávání.
Pedagogičtí pracovníci budou podpořeni v získávání dovedností, znalostí a kompetencí.
Cílem je podpořit vzdělávání a rozvoj pedagogických pracovníků formou ucelených vzdělávacích programů. Nejnižší možná hodinová dotace jednoho zvoleného kurzu DVPP je 8 hodin.
2.V/7 Tandemové vzdělávání v ŠD/ŠK
Cílem je prohloubit spolupráci pedagogických pracovníků školních družin a školních klubů (a pedagogických pracovníků základních škol a budoucích pedagogů) v oblasti podpory společného vzdělávání a rozvoje klíčových kompetencí účastníků. Díky spolupráci se zlepší kvalita vzdělávání, která bude mít pozitivní vliv na výsledky účastníků.
Aktivita je určena pro dva pedagogy, kteří společně naplánují a zrealizují 10 vzdělávacích jednotek v průběhu pěti po sobě jdoucích měsíců, ve kterých probíhá výuka. Po každé vzdělávací jednotce proběhne reflexe včetně zhodnocení využitých metod a vlivu na vzdělávací procesy a výsledky účastníků.
Celý cyklus je tvořen 10 vzdělávacími jednotkami (1 vzdělávací jednotka = 45 minut) a 10 hodinami přípravy na vzdělávání a reflexe (1 hodina = 60 minut). Jedná se celkem o 20 hodin vzdělávání každého pedagoga.
Druhý pedagog v oddělení nemusí být nutně pedagogický pracovník stejného školského zařízení. Může se jednat i o pedagogického pracovníka jiné školní družiny/školního klubu, nebo základní školy, nebo studenta navazujícího magisterského, nebo studenta 4. nebo 5. ročníku magisterského studijního programu zaměřeného na přípravu k výkonu regulovaného povolání pedagogického pracovníka.
2.V/12 Projektový den v ŠD/ŠK
Cílem aktivity je rozvoj kompetencí pedagogických pracovníků v oblasti přípravy a vedení projektového vzdělávání, která vede k rozvoji osobních a sociálních kompetencí účastníků. Projektové vzdělávání bude probíhat v oblasti podpory společného vzdělávání a rozvoje klíčových kompetencí účastníků.
Projektové vzdělávání dále charakterizuje:
- důraz na aktivizační metody vzdělávání;
- zahrnutí metod kooperativního učení, vedení k samostatnosti;
- rozvoj kritického myšlení, kreativních metod vzdělávání;
- důraz na praktickou využitelnost poznatků;
- důraz na mezipředmětovou spolupráci.
Aktivita je určena pro minimálně jednoho pedagoga ŠD/ŠK a odborníka z praxe, kteří společně naplánují a zrealizují projektový den ve školském zařízení nebo v jejím blízkém okolí v délce 4 vyučovacích hodin (4 x 45 min projektového vzdělávání) pro jednu třídu/skupinu účastníků.